Het is belangrijk zo snel mogelijk te handelen en de volgende stappen te ondernemen.
1. Maak een melding bij de fraudehelpdesk van uw eigen bank en vraag hulp om de geldtransactie tegen te houden.
2. Verzamel bewijsmateriaal. Maak bijvoorbeeld een screenshot van het chatgesprek op WhatsApp, SMS of e-mail. Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de persoon, die u heeft opgelicht. Denk bijvoorbeeld aan alle contactgegevens en het bankrekeningnummer. Bewaar ook alle (e-mail) correspondentie en een kopie van uw bankafschrift waar de afschrijving op vermeld staat.
3. Doe aangifte via www.politie.nl.
4. Is het de bank niet gelukt om uw storting tegen te houden, belt u dan de fraudedesk van uw bank en vraag naar de procedure niet bancaire fraude. Uw bank kan dan besluiten een verzoek tot terugstorten in gang te zetten richting de ontvangende rekeninghouder.
5. U ontvangt na verloop van tijd per e-mail het proces-verbaal van uw aangifte. Dit document heeft u nodig om de zaak bij ons aan te melden.